Pagina's

vrijdag 17 oktober 2014

New York, I Love You!

Afgelopen zomer heb ik de reis van mijn leven gemaakt! Mijn vriend en ik hadden deze roadtrip al drie jaar op de agenda staan en nu gingen we dan eindelijk.: Wij hebben een roadtrip gemaakt door Amerika. We begonnen in New York en 4,5 week later vertrokken we vanuit San Francisco terug naar Nederland. Bij deze een sfeerimpressie van mijn tijd in New York.


Alle clichés over New York kloppen! 'It's the city that never sleeps' en 'New York can make your dreams come true'. Al van kleins af aan heb ik een fascinatie met Amerika en ik droomde er dan ook letterlijk al jaren van om eens een keer heen te gaan. Na behoorlijk wat overredingskracht kreeg ik mijn vriend een paar jaar geleden om en besloten we meteen alvast goed te gaan sparen. Eigenlijk zouden we al eerder gaan maar "we kochten tussendoor eventjes een huis" waardoor onze reis werd uitgesteld.

Begin dit jaar begonnen we met het uitstippelen van onze roadtrip. Twee jaar geleden zijn we een zomer per trein door Europa gaan reizen, Interrail heet dat, dus we wisten al hoe we deze roadtrip het beste konden gaan aanpakken. Al vrij snel hadden we onze droom route gevonden. In 4,5 week besloten we de volgende steden aan te gaan doen: New York, Orlando, Fort Myers Beach, Key West, Miami, Las Vegas, Los Angeles, Sequoia National Park, Santa Cruz en San Francisco. We hebben twee binnenlandse vluchten geboekt namelijk van New York naar Orlando en van Miami naar Las Vegas. Verder hebben we alles per auto gedaan.
Vandaag zal ik jullie mijn ervaringen over New York vertellen.


Vanaf JFK Airport werden we naar ons hotel gereden. Wow! We keken direct onze ogen uit zodra we Manhattan zagen. Alle wolkenkrabbers! Alle yellow cabs! Gewoon echt ALLES!!! Het is net alsof je een filmset op loop zo onwerkelijk lijkt het doordat je New York zo ontzettend vaak op televisie en in films voorbij zie komen. Wij zaten in het Yotel hotel. Dit was 5 minuten lopen vanaf Times Square. Ideaal dus!
Times Square is echt zo ontzettend bizar. Ik zou niet weten hoe ik het beter kan omschrijven. Times Square is eigenlijk een groot verkeersknooppunt met meters hoge billboards, allerlei winkels en vooral ontzettend veel toeristen. Eventjes rustig stil staan om alles in je op te nemen is er niet zomaar bij, zo ontzettend druk kan het er zijn. Wij zijn tijdens onze vakantie ook naar de musical Lion King op Broadway geweest. Een prachtige musical met fantastische muziek, decors en kostuums. Absoluut een aanrader! ps. Doe dit niet direct de eerste avond dat je in New York bent. Vanwege de vliegreis en het tijdverschil kan het anders gebeuren dat je tijdens de musical meerdere keren in slaap valt.....Big Whoops!


Wij waren 4 volle dagen in New York en we wilden zoveel mogelijk zien. Elke dag hebben we dan ook van 's ochtends vroeg tot 's avonds benut. Om de eerste dag meteen een goed utizicht over Manhattan te hebben zijn we naar het Rockefeller Center gegaan. Dat is één van de vele wolkenkrabbers in New York met als mega pluspunt dat je "het dak op kan". Maarliefst 67 verdiepingen hoog verder en je heb een werkelijk waanzinning uitzicht over Manhattan! Aan de ene kant van het gebouw kijk je uit over Central Park en aan de andere kant kijk je over de bekende skyline met onder andere het Empire State Building, het Vrijheidsbeeld en de Brooklyn Bridge. Waanzinning!!

Wat ontzettend veel indruk op mij heeft gemaakt, het meeste zelfs van onze gehele reis, was ons bezoek aan 9/11 Memorial. Nog steeds heeft dat zo'n indruk op mij achter gelaten dat ik anders op situaties reageer en handel. Daar waar de Twin Towers ooit stonden staat nu het One World Trade Center. Op de precieze plekken van de torens zijn twee prachtige monumenten gebouwd. Ter grootte van de torens zijn een soort van waterbakken gebouwd. In de meter brede rand hiervan staan namen gegraveerd van de personen die helaas om zijn gekomen bij de aanslagen. De plek ademt gewoon verdriet en bezinning. New York is zo'n ontzettende drukke stad maar daar hangt er een rust en stilte wat eigenlijk niet precies uit te leggen is. Als je er ooit bent geweest zal je begrijpen wat ik bedoel.
Wij vlogen de ochtend na de ramp met het MH17 toestel vanaf Schiphol naar New York. Dit was dan ook behoorlijk confronterend doordat de kranten vol stonden met verhalen en foto's over en van de ramp terwijl wij zelf daar liepen waar al die mensen nog geen 24 uur daarvoor, net zoals ons, vrolijk door Schiphol liepen om op vakantie te gaan. Heftig!

Dat wij bij de 9/11 Memorial waren was het nog maar drie dagen geleden dat het toestel was neergehaald. Toen wij bij 9/11 stonden, stond ik mij ook hard op af te vragen waarom mensen elkaar zo gemeen kunnen behandelen. Waarom doen mensen elkaar dit aan?! Wat is er mis om elkaar te behandelen met respect en liefde! Die gedachten laten mij nog steeds niet los. Er werd ons in New York ook regelmatig gevraagd waar we vandaan kwamen. Zodra we antwoordden met 'We're from Holland!' zag je 9 van de 10 gezichten verschrikt kijken waarna ze ons sterkte wensten. Wij kennen niemand persoonlijk die is omgekomen bij de ramp maar je merk aan die reacties dat 9/11 nog zo ontzettend vers in de geheugens van alle New Yorkers, en natuurlijk sowieso Amerikanen, zit.



Ook hebben wij natuurlijk het Central Park niet overgeslagen. Wat is dat een fijn park! Ook hier merk je niets van de drukte van de stad. In New York hoor je constant sirenes of (taxi)chauffeurs die op hun toeter hangen. In Central Park merk je hier niets van. Wij waren eind juli in New York waardoor we vanuit het gras heerlijk konden genieten van het zonnetje met op de achtergrond een straatmuzikant. Ook als sportfanaat kan je goed terecht in Central Park. Zo hebben wij een softbal wedstrijd bekeken maar ook zijn er genoeg basketbal wedstrijden om te bekijken en ergens anders vind je een groep dansers die een spectaculaire show opvoeren. Wij zijn lopend door het park gegaan maar het is ook zeer aan te raden om een fiets te huren en zo door het park te gaan.

Behalve Central Park is er nog een soort van park waarvan ik blij ben dat we daar zijn geweest. Het Highline Park is een bijzonder stadspark dat gebouwd is op het verhoogde traject van een oude spoorweglijn. Hierdoor heb je het gevoel alsof je meters boven de stad loop. Dit is zo ontzettend relaxed om te lopen! Er zijn genoeg fijne bankjes om te gaan zitten of om zelfs te gaan liggen terwijl je geniet van de rust. Het Highline Park grenst aan de Meatpacking District waardoor je na je wandeltocht meteen door kan om lekker wat te eten of om te gaan shoppen.

 

Ook zijn we in het New York Grand Central Station geweest. Dit is een enorm treinstation midden in het centrum van New York. Diehard Gossip Girl fans zullen dit station herkennen uit onder andere de allereerste aflevering van Gossip Girl waar Dan Serena ziet staan. Grand Central is geen treinstation zoals wij die kennen. Er is een bizar grote hal waar je lekker wat kan gaan eten en drinken om je tegelijkertijd te vergapen aan de marmeren muren. 
Om een andere fijne serie eer aan te doen zijn we ook naar het huis van Carrie Bradshaw geweest. Toch wel een echte aanrader als je net als ik elke aflevering van Sex and the City heb gezien. 


Behalve dit alles zijn we onder andere langs het vrijheidsbeeld gevaren, naar Wall Street, China Town en Little Italy geweest en nog zo ontzettend veel meer! New York is zo'n fantastische stad! Ik kan niet wachten om ooit nog eens terug te gaan. Ben jij weleens in New York of Amerika geweest? Of zou je er graag eens naartoe willen? Laat het me weten! 

Liefs Roos

Alle foto's in dit artikel heb ik zelf gemaakt! Wil je foto's afkomstig uit dit artikel gebruiken? Prima maar vermeld mijn blog als bron!

6 opmerkingen:

  1. Wauw wat super! Ik ben dit jaar ook in Amerika geweest. Verliefd op dat land! New York ben ik alleen nog niet geweest, maar dit staat zeker op mijn lijstje van waar ik echt nog een keer heen wil! De reisverslagen van mijn reis in Amerika staan op mijn blog :) liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend tof! Dat is nog een droom van mij, Amerika bezoeken:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super vet z'n road trip! Dat wil ik zeker nog een keer doen :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt echt geweldig! Ik wil zo graag een keer naar New York :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmm.. Missing New York!! Wat een fijne post :)
    Can't wait to go back!!

    X Lily
    www.hashtagbylily.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Roos, wat een leuk geschreven artikel over NYC:) Ik kan niet wachten om daar heen te gaan! Leuke blog btw! Liefs Floortje

    BeantwoordenVerwijderen